Tydzień matematyki w Szkole Podstawowej nr 6 im. J. Korczaka w Jastrzębiu- Zdroju
W dniach od 12 do 16 marca 2018 roku w naszej szkole odbył się już kolejny „Matematyczny Tydzień”.
Oj! Działo się, działo…
14 marca uczniowie klas II-VI odwiedzili Uniwersytet Śląski. Wydział Matematyki, Fizyki i Chemii przygotował dla dzieci wyjątkowo atrakcyjne zajęcia z okazji Dnia Liczby Pi. Uczniowie zmagali się z zagadkami logicznymi, poznawali „tajniki” rozwiązywania SUDOKU, wzięli również udział w zajęciach ”Odkrywcy liczby PI”, na których poszukiwali rozwinięcia dziesiętnego LUDOLFINY. Za udział i angażowanie się w rozwiązywanie zagadek uczniowie otrzymywali „Pi-pieniądze”, które mogli wymienić na słodkości w „Szkockiej kawiarni”. Był to dzień pełen wrażeń i atrakcji. Podczas powrotu z wycieczki uczniowie dzielili się wrażeniami i zdecydowali, że za rok koniecznie muszą powrócić na „studia”.
15 marca 44 uczniów klas IV-VII wzięło udział w Międzynarodowym Konkursie- KANGUR Matematyczny.
W pozostałych dniach tygodnia matematyka nie dała o sobie zapomnieć…
Uczniowie zmagali się z matematyczną krzyżówką „z przymrużeniem oka”, której hasłem była nazwa liczby nadana na cześć Ludolpha van Ceulena – LUDOLFINA. Dodatkowym zadaniem uczniów było (korzystając z różnych źródeł informacji) uzasadnienie w/w nazwy. Otrzymano bardzo dużo poprawnych odpowiedzi.
Chętni uczniowie wzięli udział w poszukiwaniu liczby „Pi”. Zadaniem tej grupy uczniów było wycięcie koła, zmierzenie jego obwodu, a następnie podanie wyniku ilorazu obwodu przez średnicę. Wyniki były zaskakujące. Niektóre wyjątkowo zbliżone do liczby „Pi”, np. 3,1416(6). Z zebranych prac sporządzono gazetkę ścienną, która cieszyła się dużym zainteresowaniem. Świadectwem tego były liczne pytania ze strony nie tylko autorów prac, ale również pozostałych uczniów.
Kolejnego dnia na korytarzach szkolnych pojawiły się kolorowe kartki z ciągle intrygującą uczniów liczbą „Pi”. Tam chętni uczniowie znaleźli do rozwiązania zadania i zagadki logiczne. Przerwy upłynęły na poszukiwaniu zadań oraz ich rozwiązywaniu. Uczniowie chętnie angażowali się w poszukiwanie zadań i ich rozwiązywanie- była to forma konkursu.
W tym tygodniu klasy zmagały się również z opracowaniem hasła- „okrzyku” promującego naukę matematyki. Twórczość dzieci była zaskakująca, a i świetnej zabawy przy okazji nie zabrakło.
Na zakończenie matematycznego tygodnia przeprowadzono jeszcze jeden mini-konkurs polegający na wypisaniu w ciągu 3 minut jak największej ilości słów zawierających litery: pi, np. „piątek”.
Tydzień minął bardzo szybko i mimo, iż uczniowie jeszcze długo nie będą mieli okazji zmierzyć się z LUDOLFINĄ na lekcjach matematyki, to zdecydowana większość z nich wie, że istnieje liczba „Pi”.
Klaudia Stabla i Dorota Zgryska
kwi 032018
Przepraszamy, zamieszczanie komentarzy jest chwilowo niemożliwe.