Patron Szkoły
“Korczak wyzwalał prawdę już wprost obecnością swoją.
Każdy w obcowaniu z nim stawał się sobą – był sobą.
Czuło się całą małość frazesów, zakłamania i form nieistotnych.
Tęskniło się wprost do tej prostoty i czystości myśli,
którą niosły ludziom prócz smutku i zadumy, jego dziwne, dobre oczy”.
M. Grzegorzewska
Patronem naszej szkoły jest Janusz Korczak znany również jako “Stary Doktor”. Są to pseudonimy polskiego lekarza i pedagoga Henryka Goldszmita (nazwisko rodowe). Urodził się 22 lipca 1878r. albo 1879r. w Warszawie. Nie jesteśmy pewni tej daty, ponieważ rodzice jego zaniedbali wyrobienia mu urzędowej metryki. Była to rodzina zamożnego adwokata pochodzenia żydowskiego, która od dawna wrosła w polską kulturę i tradycję. Całe życie Korczaka zrosło się z Warszawą. Ojczystej rzece Wiśle pozostawił takie wyznanie: “Wisło szara, nie zamieniłbym cię na dumną Tamizę ani zawrotną Niagarę, ani tajemniczą Zambezi, ani magiczny Ganges. Tamte może stokroć piękniejsze, mówiłyby do mnie językiem, którego nie rozumiem.”
U progu młodego życia, gdy Henryk miał lat 18, następuje radykalna zmiana. Strata ojca, który był jego najukochańszym przyjacielem i powiernikiem rujnuje materialnie rodzinę. Ciężar jej utrzymania spadł na barki Henryka, studenta medycyny. Sytuacja ta zmuszała go do udzielania korepetycji u “tępych” dzieci bogatych rodziców. Już w tym czasie zaczynał interesować się psychiką i warunkami życiowymi dzieci biednych. Był częstym gościem robotniczych dzielnic Powiśla, Solca, Woli i Starówki. Starał się pomóc najbiedniejszym. Chodził po domach, opowiadał baśnie, w wieczór wigilijny był św. Mikołajem roznoszącym groszowe podarki, pomagał w nauce. Wkrótce podjął działalność społeczną w Warszawskim Towarzystwie Dobroczynności. Uczył także ubogie dzieci.
W 1903r. Korczak po skończeniu medycyny na Uniwersytecie Warszawskim jako lekarz-pediatra rozpoczął pracę w szpitalu dziecięcym w Warszawie. Wkrótce zyskał rozgłos jako lekarz darmowej klienteli. Pogłębił Korczak swą wiedzę w klinikach Berlina, Londynu i Paryża.
W 1905r. został zmobilizowany i wyjechał na wojnę rosyjsko-japońską jako lekarz wojskowy. Po wojnie wrócił do swego szpitala. Pracował znowu wśród małych pacjentów biednych i bogatych. Mógł zrobić karierę w praktyce prywatnej, ale zapragnął być lekarzem i rzeźbiarzem duszy dziecięcej. Miał około 30 lat, gdy zrezygnował z założenia rodziny. Wiele trzeba było się wyrzec i wiele poświęcić, by tak “poprowadzić swe życie”.
Przystąpił do Towarzystwa “Pomoc dla Sierot”. Włączył się do starań o budowę domu, przystosowanego do potrzeb sierocińca. Do nowego budynku przy ulicy Krochmalnej 92 przeniesiono dzieci w 1912r. ze starego poklasztornego budynku przy ulicy Franciszkańskiej. Korczak objął funkcję dyrektora Domu Sierot i stał się jego mieszkańcem, zamieszkując w izbie na poddaszu nad dziecięcymi sypialniami. Swą samotność związał z najbardziej osamotnionymi dziećmi, z sierotami. Miał 34 lata. Dom Sierot stał się warsztatem samodzielnej pracy i badań Korczaka. Tam wypracował system wychowania.
Losy I wojny światowej rzuciły Korczaka do Kijowa. Tu nawiązał kontakty z tamtejszymi sierocińcami. Około pół roku spędził w przytułkach dla dzieci ukraińskich.
Po wojnie 1919r. podjął Korczak wspólnie z Marią Falską organizację zakładu opiekuńczego dla dzieci i sierot z ubogich przedmieść Warszawy, dla dzieci więzionych i prześladowanych działaczy robotniczych.
W okresie międzywojennym do roku 1936 współpracował z Polski Radiem, w którym pod pseudonimem Stary Doktor był jedną z najbardziej znanych osób w Polsce.
Napad wojsk hitlerowskich na Polskę we wrześniu 1939r. znowu skłonił Korczaka do przywdziania wojskowego munduru – jako oficera polskiego w randze majora. Nie został zmobilizowany, miał wtedy już przeszło sześćdziesiąt lat. Z dużą ofiarnością włączył się jednak do cywilnej obrony Warszawy. Opatrywał rannych, przygarniał zagubione w czasie działań wojennych dzieci, chronił Dom Sierot. Przemawiał do dzieci przez radio, udzielając rad i wskazówek jak mają zachować się w tych trudnych dniach. Nie zdjął munduru w okupowanej Warszawie. Nie założył gwiazdy Syjonu. Wtrącono go do więzienia. Po kilku miesiącach wykupili go za uskładane pieniądze byli wychowankowie. Z utworzeniem w Warszawie getta przesiedlano Dom Sierot do ciasnego lokalu na Chłodną, później na Śliską. Życie w getcie to prawie dwa lata rozpaczliwych wysiłków (wycieńczonego i schorowanego) Korczaka o zdobywanie dla 200 wychowanków żywności, opału, leków itp.
W lutym 1942r. podjął jeszcze Korczak desperacką decyzję objęcia pracy wychowawcy w domu podrzutków na ul. Dzielnej, bo chciał ratować dzieci, krzywdzone tam przez personel getta. Przyjaciele z “aryjskiej” strony wielokrotnie podejmowali prośby wyprowadzenia Korczaka z Getta, zapewniali bezpieczne schronienie. Nie można było jednak ocalić dzieci, więc odmawiał. Nocami od maja do 4 sierpnia 1942r. pisał swój wstrząsający Pamiętnik. Na dacie tej wszystko się urywa.
W ramach likwidacji getta, rozpoczętej 22 lipca 1942r. z placu przeładunkowego na Stawach odchodziły wagonami bydlęcymi transporty kierowane do komór gazowych obozu zagłady w Treblince. W dniach od 5 do 8 sierpnia szły transporty dziecięce. Około czterech tysięcy dzieci z wszystkich sierocińców wraz z wychowawcami. Wśród nich Korczakowskie dzieci ze swym zielonym sztandarem nadziei, oraz Janusz Korczak niosąc najmłodsze dziecko na ręku. Wraz z dziećmi zginął straszliwą śmiercią. Stał się symbolem męczeństwa tysięcy bezimiennych ofiar obozów zagłady.
***
DZIAŁALNOŚĆ LITERACKA JANUSZA KORCZAKA
Janusz Korczak pozostał na zawsze w pamięci ludzkiej człowiekiem wielkiego umysłu i dobroci. Był znakomitym pedagogiem, praktykiem i teoretykiem wychowania, autorem książek dla dzieci, lekarzem, społecznikiem i dramaturgiem.
Talent literacki poświęcił twórczości pedagogicznej. Stworzył szereg metod wychowawczych, które realizował w stworzonych przez siebie zakładach wychowawczych.
Od 1896r. (miał 18 lat) ukazywały się jego artykuły i humoreski, felietony i szkice w tygodniku “Kolce”, a od 1898r. w czasopiśmie “Głos”. Od 1901r. pisze artykuły o wychowaniu, w których wypowiada się pod pseudonimami: Hen, Ryk, Hen-Ryk, h.g, G.
Wkrótce głównym problemem twórczości stawało się dziecko, jego pozycja w społeczeństwie, warunki, potrzeby, szkoła.
Pierwszą książkę, którą wydał to Dzieci ulicy (1901r.). Pisał powieści i opowiadania przeznaczone przede wszystkim dla człowieka dorosłego. Mają one za zadanie uczulić społeczeństwo na krzywdę dziecka, na brak zrozumienia dziecięcych problemów przez świat dorosłych i zwrócić uwagę rodziców na przyczyny ich niepowodzeń w wychowaniu dzieci. Należy tu wspomnieć Dziecko salonu, Bobo, Spowiedź motyla, Feralny tydzień.
W najbardziej twórczym, dojrzałym okresie życia napisał utwory przeznaczone wyłącznie dla dzieci i młodzieży. Są to: Koszałki opałki, Jośki, Mośki i Srule, Józki, Jaśki i Franki, Sława, Kiedy znów będę mały, Bankructwo małego Dżeka, Kajtuś czarodziej, Uparty chłopiec, Król Maciuś Pierwszy, Król Maciuś na wyspie bezludnej, Ludzie są dobrzy. Niektóre z nich już od momentu powstania zostały zaaprobowane przez dziecięcego czytelnika w Polsce. To właśnie pod wpływem dzieci Korczak napisał dalsze dzieje Króla Maciusia. Same dzieci przysyłały listy do autora, w których proponowały całe sceny mającej powstać książki.
To zainteresowanie dzieci książkami i ich bohaterami było najpiękniejszą nagrodą dla Korczaka za jego zasługi w literaturze dziecięcej. Zawsze twierdził, Ze najlepszymi krytykami są dzieci i należy ich oceny brać całkiem poważnie.
KALENDARIUM
1878 lub 1879 | Urodził się 22 lipca w Warszawie w rodzinie Józefa i Cecylii Goldszmitów |
do 1897 | Okres nauki szkolnej. |
1896 | Debiutuje na łamach tygodnika satyrycznego “Kolce” humoreską pt. Węzeł Gordyjski. |
1898 | Matura w Gimnazjum Miejskim na Pradze, początek studiów na wydziale U.W. (do 1905), przyjmuje pseudonim Janusz Korczak. |
1899 | Wyróżnienie za czteroaktową sztukę pt. Którędy?, aresztowanie za działalność w Towarzystwie Dobroczynnym. |
Ok. 1900 | Słuchacz Uniwersytetu Latającego. |
1901 | Publikuje swoją pierwszą książkę pt. Dzieci Ulicy. |
1905 | Uzyskuje dyplom lekarza, praca w szpitalu, powołany do wojska, uczestniczy w wojnie rosyjsko-japońskiej. Powrót z wojny, drukuje książkę pt. Dziecko Salonu. |
1907-1908 | W Berlinie rozwija swoją wiedzę medyczną. |
1910 | Udział w pracach towarzystwa “Pomoc dla Sierot”, udział w komisji budowy domu dla sierot |
1911 | Pobyt naukowy w Londynie. |
1912 | Objęcie Domu Sierot przy ul. Krochmalnej 92 dla dzieci żydowskich. |
1913 | Uroczystość otwarcia Domu Sierot. |
1916 | Uczestniczy w walkach I Wojny Światowej |
1918 | Wydaje książkę pt. Dziecko w rodzinie, zostaje lekarzem i ekspertem w spr. wychowawczych w Naszym Domu. |
1922 | Ukazuje się powieść pt. Król Maciuś Pierwszy |
1923 | W druku ukazuje się Król Maciuś na Bezludnej Wyspie. |
1924 | Publikacja powieści pt. Bankructwo Małego Dżeka. Wydaje książkę pt. Kiedy znów będę mały. |
1926 | Zostaje odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski, zaczyna redagować pismo pt. “Mały Przegląd”. |
1928 | Ogłasza utwór pt. Prawo dziecka do szacunku. |
1930 | Otwarcie “Naszego Domu” na Bielanach |
1934 | Trzytygodniowy pobyt w Palestynie, ukazuje się “Kajtuś Czarodziej”. |
1935 | Prowadzi audycje – słynne gadaninki Starego Doktora w Polskim Radiu. Rozstanie z Naszym Domem. Publikuje Uparty Chłopiec |
1936 | Koniec pogadanek w radiu Pobyt w Palestynie |
1937 | Stefania Wilczyńska opuszcza Dom Sierot Rękopis Dzieci Biblii – Mojżesz Otrzymuje Złoty Wawrzyn Polskiej Akademii Literatury. Walka o byt Domu Sierot |
1938 | Książka Uparty Chłopiec. Życie Ludwika Pasteura |
1939 | Felietony radiowe Starego Doktora Wydanie książkowe gadaninek : Pedagogika żartobliwa Działalność jałmużnicza na potrzeby Domu Sierot. |
1940 | Przesiedlenie Domu Sierot do getta na ul. Chłodną 33. Aresztowanie Korczaka |
1941 | Kolejne przesiedlenie Domu Sierot z ul. Chłodnej 33 na ul. Sienna 16 – Śliską 9 (posesja narożna) |
1942 | Walczy o przetrwanie Domu Sierot (”prowadzi ciężką i poniżającą pracę”) aby zdobyć żywność. Przyjmuje posadę wychowawcy w Głównym Domu Schronienia przy ul. Leszno 127, Pisze Pamiętnik, (maj – sierpień) Inscenizacja Poczty R. Tagore 22 lipca początek zagłady getta, 6 sierpnia wraz z wychowankami i pracownikami Domu Sierot wyrusza w ostatnią drogę na Plac Przeładunkowy (Umschlagplatz), skąd zostaje przewieziony do obozu zagłady w Treblince, gdzie ginie. |